Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. juli 2012

Er dette en kæmpeSkarnbasse?

Ifølge bøgerne er en skarnbasse ca 16 til 24 mm stor, men de biller vi har haft løbende rundt i badeværelset er altså 37 til 40 mm ! (Flere billeder Her: www.dropbox.com...jveoOXm4zI )

Historien er således:

En dag i starten af juli åbnede jeg udluftningsventilen i badeværelset efter jeg havde været i bad.

Udluftningskanalen går op og ender i en hætte på taget. Mens jeg var i bad, hørte jeg godt, at der kom skralmede lyde fra kanalen, men jeg tænkte, at det var krager eller duer, der gik på taget kradsede efter insekter i nærheden af udluftningshætten.

En halv times tid senere kom jeg tilbage til badeværelset og her så jeg, at en stor bille lå på ryggen og spjættede med benene, mens en anden bille af samme enorme størrelse kravlede rundt henne ved bruseren. Nu forstod jeg hvor larmen i luftkanalen kom fra. Jeg lukkede luftventilen (fjederbelastet klaplåg, der klapper op mod loftet) og fik gelejdet det to biller ud i haven.

En times tid senere havde min kone åbnet luftventilen igen, efter hun havde været i bad. Da jeg lidt senere tilfældigvis gik forbi døren til badeværelset, hørte jeg et ”klung”, ”gonk” og et ”klask”. Da jeg kiggede efter var endnu en stor bille ramlet ned gennem luftkanalen, havde ramt det åbneklaplåg, derefter kanten på håndvasken tror jeg, og var derefter faldet ned på gulvet, hvor den nu lå på ryggen og sprællede. Vi tog et par billeder af billen, bl.a. ved siden af en tommestok, så vi kunne se at den var ca 35 mm lang. På den forreste del af skjoldet, var der ligesom en bule indad. Jeg tror det var der den ramte kanten af håndvasken. Også denne bille blev gelejdet ud i haven.

Om aftenen lukkede vi luftventilen, for ikke at risikerer at der kom flere i løbet af natten, som vi så kunne komme til at træde på i mørket!

Hen på morgenen hørte jeg det skramlede i badeværelset. Pludselig hørte jeg et ”Klap” og et ”Klask”! Nå! Tænkte jeg. Det var vist en til. – Og det var det! Da jeg kom ud på badeværelset, lå den 4. bille og baskede med benene i vejret. Utroligt at den havde haft kraft nok til at tvinge den fjederbelastede klap op!

Så var der stille omkring kanalen i ca. 3 uger, men så her den anden dag, da jeg kom ud på badeværelset, lå der igen en stor bille på ryggen med sprællende ben. Den lagde jeg op på bordet, hvor den også blev fotograferet ved siden af tommestokken. Den var ca. 40 mm lang. Også den blev sat ud i haven.

Er det mon en skarnbassefamilie vi har haft besøg af, eller er det en anden type kæmpebille?

Med venlig hilsen

John Johansen

Frederikssund.



Foto: JohnJohansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: