Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juli 2012

Rosen-Katost?

I går eftermiddags - 27/-7-2012 besøgte jeg den sydlige del af LL Rørbæk Enge. Det var min hensigt at gå ud til masterne, men den afsatte tidskvote tillod ikke dette ;-)

www.fugleognatur.dk...show_message

Her fandt jeg på strandbrinken ud mod Roskilde Fjord ca. 500 syd for højspændingsmasterne et par små Katost planter med næsten glatte stængler og ikke ret meget fligede blade (AK eller SK?)og en meget dybt fliget med lange lige hår (MK) og den viste (i alt 7) med fladtrykt stjernemønstrer. Det bemærkes, at jeg ikke kunne set mønsteret præcis før herhjemme ved computerskærmen, men farverne på planterne passede fint tril Poul Evalds beskrivelse af Rosen-Katost.

Er det RK? eller har andre Katost også dette hårmønster, som jeg synes godt kan ligne det der beskrives som fladtrykte stjernehår.

Mvh/Steen


Foto: Steen Højmark-Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: