Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. juli 2012

Dynamisk natur contra punkt-observationer

Punktobservationer og øjebliksbilleder er glimrende og de kan danne udgangspunkt for statistik og udbredelseskort. Alligevel giver punktobservationer ikke alle de oplysninger, som mange måske ligger inde med. Forskellen kan bedst illustreres ved exempler.

---

I Frbg. Have observeredes i et relativt nyplantet bed 2 exemplarer af Filtet Bjørneklo. Selv om Filtet Bjørneklo ikke er en helt almindelig plante, så er sådanne park-exemplarer, der er spiret af planteskole-"ukrudt", ret ligegyldige. Imidlertid stod det ene exemplar i solsiden og det havde få og fortrinsvis højt placerede blade med små og relativt spidse småblade. Det andet exemplar, der stod i skygge, havde mange og fortrinsvis lavt placerede og "buttede" småblade; et af småbladene på et grundstillet blad målte cirka 40x30 cm. Bladmorfologien var simplethen så forskellig, at man ikke ville have troet, at det var samme art, hvis ikke planterne havde stået en meter fra hinanden, så man kunne se, at de øvrige morfologige kendetegn var identiske. FOTOS: se observationer.

---

I Frbg. Have voksede det for nogle år siden pludselig Gøgeurt i en græsplæne. Også dette var forekom egentligt ret uinteressant indtil en gartner oplyste, at der også voksede Gøgeurt på Den Kinesiske Ø. Nu kunne man pludselig konkludere, at orkiderne var oprindelige og stammede fra de våde enge omkring først landsbyen Solbjerg og siden landbyen Ny Amager. Meget tyder på, at gøgeurterne har overlevet Frbg. Haves udformning som Barokhave fra ca. 1700-1800 dvs. 100 år som frø.

Orkidéerne i græsset fik et sørgeligt ende, først åd gæssene blomsterne af planterne, og siden destruerede gartnerne planterne for at plante bede, skønt de var gjort opmærksom på Gøgeurternes tilstedeværelse.

---

På en og samme skumringstur i sensommeren i Frbg. Have så vi først et par Brunflagermus jage insekter omkring et træ på en græsplæne, medens det endnu var meget lyst. Derefter så vi Vandflagermusene jage insekter over kanalerne, og til slut så vi den Langørede flagermus jage omkring trætoppene. Uden lygte og flagermusdetektor. Egentlig 3 punktobservationer, men ikke egnet til offentliggørelse pga. manglende dokumentaton. Heller ikke noget specielt, men alligevel en stor naturoplevelse.

---

En skrubtudse i min have, hvad har det med naturens dynamik at gøre. Ingenting? Men når det bliver til 2 observationer af en skrubtudse med et par års mellemrum, og når man ved, at de yngler i en mudderpøl i Søndermarken en lille kilometer herfra og med Roskildevej imellem, så begynder det at fortælle om paddernes levevis.

---

To observationer af Plettet Voldsnegl med et års mellemrum i samme have. Det er ikke så slemt som Dræbersnegle-invationen, der vistnok startede i Haveselskabets Have og siden kom hid gennem Frbg. Have. Måske skal vi snart til at vænne os til Voldsnegle også.

---

Min haves botanik har også spændende historie. For 50 år siden henlå baghaven som urskov der ikke havde været rørt i 40-50 år, med høje selvsåede træer af frø fra Frbg. Have. Det hele blev brutalt ryddet, og omdannet til græsplæne.

Efter et par år spirede pludselig Kost-fuglemælk op af græsset og langs et hegn begyndte der at gro Ramsløg. Medens Ramsløgene kan være fuglesået fra bestanden i Frbg. Have, så har jeg ingen forklaring på Kost-fuglemælken, som jeg aldrig har set i nærheden. Til gengæld er Nikkende-fuglemælk almindelig i Haveselskabets Have. Skovjordbær dukkede også op af sig selv, guderne må vide hvorfra.

Et år begyndte der pludselig at gro Pomeranshøgeurt i græsset, dem blev der hæget om, og de blev til mange (kors, hvor var det flot), men det blev en kort fornøjelse, for efter et par år var de igen totalt forsvundet.

Det mærkeligste er en afsindig flot 2 meter høj Filtet Kongelys, der i år pludselig gror i min forhave. For et par år siden udplantede jeg en enebærbusk fra Sverige i forhaven, og dér gror også Filtet Kongelys, men ikke nærmere end ca. 1 km fra enens oprindelige voxested.

---

Til slut skulle måske lige nævnes Vallø Stifts Strandeng, der for ca. 50 år siden blev totalt ødelagt ved afgravning af kugleflint m.m. Derefter blev den gennem flere år brugt til våd opmagasinering af grantræ efter det store stormfald i 1967. Selv om den aldrig helt har genvundet sit gamle jeg, så er den kommet sig i forbløffende grad, men beskrivelsen heraf ville kræve en hel bog.

---

NATURENS DYNAMIK KAN IKKE ALTID BESKRIVES VED EN OBSERVATION MED FOTO.

---

Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.



Foto: Filtet Kongelys.

De senest indberettede arter i Naturbasen: