Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. juli 2012

Grønspætte?

Hej

Har lige været ude at gå aftentur med vores hunde (2 stk i flexliner), ca. 200 m fra hvor vi bor (8 km syd for Mariager), oppe ved en høj i et halvåbent terræn med en del fyrretræer , gik vi forbi et fyrretræ, og lige efter vi var gået forbi, hørte jeg lyden af en fugl, jeg ikke havde hørt før, sådan en høj skræppende lyd, jeg tænkte hvad dælen er det og vendte om, og så kunne jeg se denne grønspætte.

Jeg må sige at det havde jeg altså ikke regnet med, selv om vi bor et sted hvor der er meget fredeligt med masser af skov og også åbne områder med eng osv., så var dette her altså tæt på bebyggelse. Jeg fik kun dette ene billede, den virker meget sky, og hundene var ikke sådan lige klar til at stå stille, så halv dårlig billede men fed oplevelse :)

Det er vel ikke normal at man ser grønspætter tæt ved bebyggelse? Er dette en han eller en hun?

Hilsen Lene



Foto: Grønspætte

De senest indberettede arter i Naturbasen: