Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. august 2012

Skarnbasser

Flere skarnbasser på skovsti i skov nær Randers den 29.7.

De to på første billede var i umiddelbar nærhed af hinanden. De er hhv. ca. 12 og 16 mm. Jeg har i det andet billede indsat dem ved siden af en anden skarnbasse med ca. samme størrelse som den mindre på det første billede. På det andet billede er den "nye" skarnbasse til venstre, mens den mindste bille fra første billede er indsat i midten og den største bille til højre.

Længden siger skovskarnbasser (længde 14 - 20 mm). Ser dog at glat skarnbasse har samme længdeinterval. Den første bille er mere glat end de andre, men jeg vil dog mene at det er en Skovskarnbasse. Alle 3 skarnbasser har omtrent samme forhold mellem bredde og længde, idet bredden varier fra 63 % til 65 % af længde. Jeg har dog ikke præcise mål.

Så til trods for at dækvingernes struktur varierer noget regner jeg som nævnt med at alle 3 er skovskarnbasser.

Vh

Johannes



Foto: Billede 1

De senest indberettede arter i Naturbasen: