Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. august 2012

Lepidium neglectum?

På en offentlig sti i lokalområdet har jeg fundet 17 eksemplarer af en urt, som jeg er kommet frem til må være Rundskulpet Karse (Lepidium neglectum). (Kilder: Dansk Flora (1.ed.), NNF, Den virtuelle Floran, Bestämningsnyckel - Lepidium L., fotos på nettet)

Da denne art ikke tidligere er rapporteret til F&N, følger her en detaljeret beskrivelse af planten.

15-20 cm høj, opret, rigt forgrenet urt. Hver forgrening ender i en op til 6-8 cm lang klase af blomster.

Nedre stængelblade: , 2-3 cm lange, lancetformede, spredt tandede med kileformet grund (ikke stængelomfattende).

Øvre stængelblade: 1-2 cm lange, linieformede, helrandede.

Alle stængelblade er 1-strengede.

Blomst: ca. 1 mm i diameter, 4-tallig, dobbelt bloster. Alle blosterblade ca. lige lange.

Ydre blosterblade (bæger?): grøn grund, hvid spids. Indre blosterblade: hvide.

2 støvdragere med gul støvknap. 1 griffel

Frugt: Skulpe, vandret udstående fra stænglen på en ca. 3 mm lang stilk. Nedre skulper: bredt ovale (~2x3 mm). Øvre skulper: cirkulære (~2 mm i diameter). Alle skulper har udranding/indskæring i toppen.

Alle dele af planten er grøn, glat og lugtløs.

Iøvrigt henviser jeg til vedhæftede foto.

Planten passer i alle henseender bedst med Rundskulpet Karse. Der er i det mindste ikke egenskaber ved planten, som er i modstrid med litteraturens beskrivelser. NNF nævner, at L. neglectum har stængelblade med papilløs rand. Det har jeg ikke kunnet bekræfte. Måske kræver det mere end en almindelig lup (x20).

Hvad siger sagkundskaben til ovenstående?

Venligst

Troels Kornfelt


Foto: Troels Kornfelt

De senest indberettede arter i Naturbasen: