Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. august 2012

Stor regnspove vs. storspove

Dette her er så ikke et spørgsmål om id af arten nævnt i overskriften.

Men bare sådan lidt undren over betegnelserne der bruges om hhv. lille og stor regnspove.

Jeg har nemlig bemærket, at nogen pr definition kalder en stor regnspove for en storspove.

Og tilsvarende med den lille af slagsen, som så kaldes en småspove...men der er det så "filmen knækker" i min optik.

For "små" det er jo en fællesbetegnelse når der er flere af et eller andet, f.eks. en flok småbørn, og man siger jo ikke et "småbarn" ;-)

Er det mig der er helt forkert på den når jeg tror, at hensigten med betegnelserne storspover og småspover, oprindeligt ikke var at omdøbe arten, men blot var beregnet på at gøre det lettere når man så en flok af omtalte fuglearter?

Altså man ser en lille regnspove eller en stor regnspove, men man ser en flok småspover eller storspover ;-)


De senest indberettede arter i Naturbasen: