Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. august 2012

Er der vand i "søen der kommer og går" ved Råbjerg Mile?

Jeg har tidligere henvendt mig på F&N angående muligheden for at bekræfte den fortsatte tilstedeværelse af "efterårsferejen" Tanymastix stagnalis, der er fundet omkring Råbjerg Mile ved Kandestederne nær Skagen. Efter at have travet det meste af milen samt omkringliggende arealer igennem sidste efterår uden held vil jeg tro, at den bedste chance for at finde dyrene er ved "søen der kommer og går" som kan ses på Naturstyrelsens kort over området (www.naturstyrelsen.dk...39_RaabjergMile.pdf). Desværre for os - men måske heldigt for ferejerne - er søen sjældent fyldt med vand, og fra mit besøg på stedet sidste år så det ud som om den ikke havde været det i årevis. Da lokaliteten ligger langt væk, men ofte besøges af naturinteresserede, ville det være storartet hvis personer der færdes i området ville give besked igennem F&N eller direkte til mig (jdamgaard@snm.ku.dk) såfremt der måtte være vand tilstede i de mængder der kræves for at efterårsferejen kan gennemføre sin livscyklus (d.v.s. mindst en måned med godt vanddække). Arten kendes også som forårs- og sommerform så årstiden betyder måske ikke så meget.

Med venlig hilsen

Jakob

De senest indberettede arter i Naturbasen: