Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. august 2012

Bombus sp, 13 gange

Jeg har de sidste par år fået skudt nogle billeder af humlebier, og har nu samlet mod til at starte denne tråd, i håb om at kunne få artsbestemt nogle af bierne, så vi kan få dem proppet ind i databasen.

Jeg har ikke de store forventninger da jeg ved Bombus slægten kan være svær, men også fordi billedematerialet jeg har er lidt sparsomt. Er der en art der er tvivl om, kan jeg se efter om jeg skulle have et billede mere liggende. Men mine billeder af slægten er desværre generelt skæmmet af bevægelsesuskarphed, pga. biernes iltre væsen.

Jeg har lavet en mappe på min flickr-konto, hvor bierne hedder Bombus sp 1-13. Bierne er repræsenteret med enten et eller to billeder. Mappen indeholder dog også to billeder af bier jeg allerede har fået bestemt på F&N for et år eller to siden.

Sættes der art på en bi, vil jeg vise et billede af den i denne tråd, så der bliver en nogenlunde let adgang til kvalitetssikring.

Men jeg håber i bærer over med mig i min brug af flickr, som alternativ til at uploade en masse billeder der alligevel ikke kan bestemmes til art.

flic.kr/s/aHsjBmDTKs

Med håb om bare en enkelt eller to nye arter for mig :-)

mvh Erland


De senest indberettede arter i Naturbasen: