Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. august 2012

Fiskeørn?

Hej

Jeg var ude ved Øster Tørslev kær i mandags, hvor jeg tog et par billeder af en Fiskeørn, så i dag tog jeg derud igen og hvis jeg ikke tager meget fejl (hvilket jeg sagtens kan), så er dette også en fiskeørn jeg har taget billeder af eller hvad? Hvis det er en Fiskeørn kan i så se om det er den samme som jeg tog billeder af i mandags? Det er den første grund til hvorfor jeg poster så mange billeder, ved godt det ikke er nødvendigt, den anden grund er at jeg ikke forstår hvorfor flyver den så langt med sit bytte? Er det normalt for Fiskeørne at de spiser byttet langt fra hvor de har fanget det?

Da jeg så den først kom den flyvende og satte sig i en gruppe træer hvor den har udsigt over vandet hvor den fangede fisken, men efter at den havde fanget fisken, så i stedet for at vende tilbage til de træer hvor den lige havde siddet, kun ca. 30 m væk (til venstre), så flyver den mod højere med fisken og ind over land, ind over marker, men undervejs passere den masse af træer hvor den kunne sidde og spise fisken, men den fortsætter langt væk ind over en større skov, dette undre mig, måske har i en forklaring. Jeg mener det må jo kræve en del energi, at flyve med en så forholdsvis stor fisk, og derudover er den jo ret synlig, hvis nogle kunne finde på at stjæle fisken fra den, nu var der ikke sådan lige andre rovfugle i nærheden på dette tidspunkt, men alligevel, virker mærkeligt for mig.

Ved godt det ikke er nogle gode billeder, men jeg har ”kun” 300mm zoom på mit kamera, så det er lidt svært, håber i alligevel kan se hvad det er.

Hilsen Lene



Foto: Fiskeørn?

De senest indberettede arter i Naturbasen: