Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. august 2012

Anthribus-art på Acanthococcus devoniensis?

Forleden dag fandt jeg i Holmegårds Mose er - efter min mening - ret bizar skjoldlus, Acanthococcus devoniensis. Den bor på på klokkelyng (Erica tetralix), hvis stængler forkortes og forvrides rundt om sugestedet og i de fleste tilfælde kører en hel omgang rundt om punktet. Derved bliver angrebne skud meget kortere end ikke-angrebne naboskud. Her i august er det sugende dyr væk, men har efterladt en gråhvid filtagtig ægsæk indeholdende mønjefarve æg.

www.fugleognatur.dk/gallery...

I en ægsæk jeg skar op blev jeg noget forundret over at finde hvad der lignede i billepuppe sammen med skjoldlus-æggene - se billede (det var ganske svært at få et ordentligt billede af). Jeg skubbede det i første omgang til side, indtil det netop nu slog mig at der da vist faktisk findes snudebiller (Anthribus spp) der parasiterer skjoldlus på træer. Ved nogen af jer ''billologer'' herinde om der findes en kendt værts-relation mellem en Anthribus og Acanthococcus devoniensis?

vh / Hans Henrik



Foto: Hans Henrik Bruun

De senest indberettede arter i Naturbasen: