Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. august 2012

Foreningen Natur og Samfund, habitatsdirektivet, bilag IV-arter med videre

Natur- og landbrugskommissionen sider og arbejder med udspil til, hvordan vi i fremtiden skal afveje hensynet til naturen sat over for landbrugs- o.a. dyrkningsinteresser. Så vidt så godt. Der har været noget stille omkring kommissionen de sidste måneder, men det kan jo ændre sig.

Så er det, at det går op for mig (uformelt set vidste jeg det jo nok i forvejen), at foreningen Natur og Samfund v/ Michael Stoltze, foreningens formand, tilkendegiver, at reglerne omkirng habitatsdirektivet og bilag IV-arter er umulige at administrere og skal afløses af noget andet. Det "andet" er som jeg forstår det, at man vil udtage nogle områder til særlig beskyttelse og ikke længere vil have generel artsbeskyttelse af bilag IV-arter m.v.

I min øresnegl hører jeg også, at Natur og Samfund siger, de har tilkendegivet dette over for Natur og Landbrugskommisionen, og har mødt stor forståelse for synspunktet.

Nu kommer så det spændende, brændende og kontroversielle spørgsmål:

Skulle Danmark kunne tilsidesætte internationale konventioner, her EUs Habitatsdirektiv og de af dette følgende regler for beskyttelse af bilag IV-arter?!

Det falder mig meget svært at tro, at dette skulle være tilfældet. Med mindre vi forlader EU. Jeg nægter også at tro, at en sådan anbefaling, der strider mod vores internationale forpligtigelser, skulle kunne indgå i Natur og Landbrugskommissionens anbefalinger.

Dette er et brændende spørgsmål, som foreningen Natur og Samfund må forholde sig til.

Personligt mener jeg at gældende lovgivning omkring habitatsdirektivet, bilag IV-arter og §3 skal overholdes og håndhæves effektivt.

Selv om jeg langt fra elsker EU, så anerkender jeg, at de internationale konventioner her kan være en løftestang for natur- og miljøinteresserne i lille Danmark, hvor dyrkningsinteresserne på naturen og miljøets bekostning har alt for stor vægt.

De senest indberettede arter i Naturbasen: