Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. august 2012

Vestamager næsten sikret mod oversvømmelse p.g.a. havstigningerne

Se:

www.mim.dk...20120817_kystdige

Djævelens advokat:

Så kom de da af med det overskudsjord, men anlægsarbejderne har nok ikke været helt billige.

Der er mange vigtige natur- og miljøspørgsmål oppe i denne tid. Og dette er ikke blandt de største . Men alligevel! Jeg ved heller ikke rigtigt, hvad jeg skal synes om, at der bliver givet yderligere adgang til Fuglereservatet på Vestamager, men kan da sagtens selv finde på at tage turen ad den nye dæmning: solskin, udsigt, frisk søluft o.s.v.

Men helt ærligt:

Der den måde, det her projekt er blevet solgt på, ikke ret hyklerisk?

Selv om man skal tage havstigninger som følge af den mennekskeskabte drifhuseffekt alvorligt, så er det altså en tidshorsont på adskililg 100e år vi taler om m.h.t. Vestamager. Den gamle dæmning var kraftig og høj nok til at kunne klare presset i lang tid fremover.

Og du og jeg har betalt via skatten for den nye dæmning. Hvis jeg havde kunnet vælge, tror jeg hellere jeg ville have haft, at midlerne var blevet brugt til andre ting omkring natur og miljø.

Men nu ligger dæmningen der så, og man kan få en dejlig cykel- og gåtur på den.

M.h.t. Vestamager, så ville det naturmæssigt nu være godt, hvis det en gang i mellem blev helt eller delvis oversvømmet med saltvand. Det vil tage brodden af den værste tilgroning og bevare de artsrige strandenge med deres særlige flora, som ikke har det særlig godt derude i øjeblikket, bl.a. p.g.a. områdets forferskning.

Jeg sidder med en fornemmelse af natur- og miljøhykleri i denne sag, men er modtagelig for fornuftige argumenter imod denne holdning - hvis de findes.

Hvad mener I andre, der kender og bruger området?

De senest indberettede arter i Naturbasen: