Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. august 2012

Mystisk humlebi fra Limfjordslandet

Denne humlebi observeredes i Virksund (sydlige Limfjordsegn) d.26.08.2012. Den var relativt stor, dvs. efter mit skøn ikke under 15 mm.

Jeg er fuldstændigt på Herrens mark, hvad ID angår. Den rødlige bagkropsspids indsnævrer jo feltet betydeligt. Jeg har tjekket både Lille Skovhumle og han af Stenhumle, men finder dér ikke rigtigt nogen billeder, hvor der foruden det gule bånd på pronotum lige bag hovedet OGSÅ er et markant gult bånd på de inderste led af bagkroppen, sådan som det hér er tilfældet.

Faktisk HAR jeg fundet billeder/beskrivelser af een eneste art, som i flere tilfælde umiddelbart synes at matche "min" bi. Det var en underart af Klokkehumle (Bombus soroeensis) - Bombus soroeensis var.proteus. Denne skulle være oprettet som selvstændig art her på F&N i 2009, såvidt jeg kunne søge mig frem til, men jeg kan ikke se, at det faktisk er sket.

Jeg har ingen rigtigt gode billeder af den, desværre. Jeg bringer her det "bedste" og bagefter det værste, som imidlertid giver et rimeligt "overblik" over biens umiddelbare visuelle karakteristika. Her det "bedste" - (fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: