Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. marts 2007

Sorthovedet Måge - hold øje

Sorthovedet Måge ankommer i disse dage til sine danske ynglepladser. Gennem den sidste uges tid er der observeret fugle flere steder i den sydlige del af landet. Også Hættemåge er begyndt at etablere kolonier.

Sidste år blev der fundet 19 par Sorthovedet Måge og i forhold til året før steg bestanden hele 170 %. Der er derfor håb om endnu flere ynglepar i år. I 2006 blev mange af parrene fundet i kolonier af Stormmåge, hvilket tidligere kun er sket helt undtagelsesvist.

I en Stormmågekoloni kan Sorthovedet Måge forholdsvist let spottes, mens de i Hættemågekolonier kan være noget sværere at finde.

Her i starten af sæsonen kan et godt kneb være at observere kolonien før solopgang, da fuglene tilsyneladende forlader kolonien meget tidligt for at tage på (dags)lange fourageringstogter.

Sorthovedet Måge er en DATSY-art, som jeg er artskoordinator for. I lighed med tidligere år vil jeg forsøge at få hele den danske bestand optalt og hertil har jeg brug for al den hjælp, jeg kan få.

Hvis du observerer Sorthovedet Måge - også uden for kolonier - vil jeg meget gerne modtage en hilsen fra sig. Som tak skal du få en samlet rapport efter ynglesæsonen.

De danske fugle menes at overvintre i NW-Europa og her er der vinteren igennem foretaget intensive aflæsninger af ringe. Flere af de danske ynglefugle er ringmærket og sidste år blev næsten alle unger desuden forsynet med en farvering.

Hvor det er muligt, vil jeg derfor opfordre folk til at kigge godt efter, om fuglene er ringmærket og, hvis muligt, naturligvis forsøge at aflæse nummeret, evt. tage nogle fotos.

Alle iagttagelser kan lægges ind på DOF-basen eller sendes til mig direkte på e-mail lah@hansen.mail.dk

På forhånd tak til alle kommende observatører.

Med venlig hilsen

Lars Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: