Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. september 2012

Bredbægret Ensian - Baltisk Ensian

Flere eksempler tyder på, at det kan være endda meget svært af skelne de 2 underarter af Gentianella campestris fra hinanden.

Jeg har gennem de sidste par år arbejdet med denne art i det nordvestjyske. I denne periode er der fundet en hel del nye voksesteder for Baltisk Ensian - typisk i grønklitsområder langs kysten.

I undersøgelsen har jeg også opsøgt lokaliteter, hvor der tidligere har været registreret Gentianella campestris subsp. campestris - Bredbægret Ensian. En hel del af disse angivelser har i stedet vist sig at være Gentianella campestris subsp. baltica - Baltisk Ensian. Det modsatte har også været tilfældet.

Sidst har jeg stødt på en angivelse her på F&N af Bredbægret Ensian fra en klitlavning ved Vangså i Nationalpark Thy. Da langt hovedparten af forekomsterne i klitlavninger har vist sig at være Baltisk Ensian - har jeg ogsøgt stedet for at se på sagen.

I klitlavningen er der i år en forekomst på over 1.000 eksemplarer og der er tale om Baltisk Ensian. Hvordan kan jeg nu være sikker på det?



Foto: Knud Knudsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: