Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. september 2012

En radioudsendelse mandag formiddag

Jeg har lige siddet og lyttet til udsendelsen med Michael Stoltzes om Danmarks Natur på P1 og vil give mine indtryk i kort form.

Jeg ser bort fra "smuttere" som den med gråsælerne der er ved at umuliggøre fiskernes erhverv på Christiansø p.g.a. deres kraftige bestandvækst (mentes der Spættet Sæl?); dem kommer vi alle med nu og da i kampens hede.

Michaels synspunkt opfatter jeg som at man skal have et ret skarpt skel mellem natur og produktion: produktionszoner med få restriktioner, og så nogle naturzoner på mere uegnede dyrkningsarealer, hvor naturen skal have langt større spil.

Endvidere at vi skal bevare naturværdierne og biodiversiteten mest af æstetiske og rekreative hensyn, og fordi det er godt for os at have noget smukt og interessant at opleve. Det er den gamle diskussion om en antropocentrisk natursyn kontra et geocentrisk eller holistisk.

Men det er da godt at få banen kridtet op.

Mit synspunkt er, at vi ikke skal have et alt for skarpt skel mellem natur og produktion. Specielt skal vi ikke have såkaldte produktionszoner tømt for naturindhold og uden spredningsmuligheder for arterne.

Med hensyn til bevarelse af naturværdier og biodiversitet, så skal vi bevare disse både for naturens og vores egen skyld, da det ikke giver mening med end "dem og os"-betragtning for naturen, som vi er en integreret del af. Vi skal undgå en falsk modsætning mellem et det antropocentriske natursyn og et halvreligiøst geocentrisk/holistisk. Endvidere er der en snæver sammenhæng, indbyrdes afhængighed og interaktion mellem natur og miljø. - Dette kan jeg sagtens argumentere for, og har gjort det tidligere, men det bliver for langt her.

Jeg synes ikke Michael blev særlig konkret i udsendelsen. Men spørgerne, og lytterindlæggene, var nu heller ikke særligt indsigtsfulde og kvalificerede.

Det er jo klart, at vi skal ændre vores levevis både af hensyn til os selv og naturen. Det er stadigvæk sådan at hovedparten af det danske landbrugsareal bruges til avl af afgrøder til foder for slagtedyr, især svin.


De senest indberettede arter i Naturbasen: