Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. februar 2005

Fyrremejse el. Sumpmejse?

Ja, jeg havde lige tastet weekendens observation ind. Gik på værkstedet hele søndagen , god varme og livlig trafik til foderbrættet udenfor. Flotte dompapper - kikkerten frem (nypudset!).

Hov så kom der et par små sorttopper, Sumpmejse tænker jeg, men bliver i tvivl. Henter alle mine bøger...

Matsor eller blank kalot? - den er sgu svær... 11 eller 12 cm? tjaa (havde skydelæren fremme...) stor hagesmæk? - bestemt! Hvide kinder? Ja! Lys vingespejl? - Absolut! - meget tydeligt!

Altså Fyrremejse.

(Jeg har set sumpmejser før)

Men så læser jeg Felthåndbogen; "Optræder aldrig på foderbrættet" ??? - kun Sønderjylland?

Var det Fyrremejser som ikke kender Felthåndbogen eller sumpmejser som har pyntet sig?

De spiste forøvrigt småfrø og hakkede i fedtkuglerne og var der samtidig med musvitter og blåmejser( var ca. samme størrelse som musvitterne men hang ikke i fedtkuglerne)

Hilsen

Jesper Andersen


De senest indberettede arter i Naturbasen: