Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. september 2012

Hvad er det.. for en bille?

Kære alle,

Jeg er ikke selv nogen bille-ekspert, så jeg håber ikke, at mit spørgsmål er for banalt. Jeg har selv søgt efter svaret på diverse hjemmesider, men er kommet til kort.

Kort fortalt prøver jeg at bestemme en billeart, der har besluttet at flytte ind i min lejlighed.

Umiddelbart var jeg bange for, at det var en borebille, men så vidt jeg kan se, så ligner den ikke - og jeg har ej heller set huller eller savssmuld i lejligheden.

Men hvis det ikke er en borebille, hvilken er det så?

Jeg har vedhæftet et billede af en hurtig fangst rundt i lejligheden. Det er et lille kræ, og mit kamera er ikke det bedste, så I må bære over med mig. Billen er ca. 3 mm lang. Har seks ben. Er brun/sort i farven. Forkroppen (det hedder det helt sikkert ikke) er næsten lige så stor/lang som bagkroppen. Den har noget, der ligner en snabel med et følehorn på hver side. Bevæger sig langsomt.

Ringer det nogen klokker ved jer?

Bh. Thomas


Foto: Mr. John Doe

De senest indberettede arter i Naturbasen: