Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. september 2012

Ådselsgravere i Fluetrompet/Trompetblad

I sphagnum hængesække ses af og til en stor kødædende plante, Trompetblad/Fluetrompet (Sarracenia purpurea)fra Nordamerika. Det er uvist, om planterne er udplantet eller om de er i stand til at sprede sig fra hængesæk til hængesæk og i givet fald hvor langt. Det diskuteres også om den på længere sigt kan blive invasiv og måske udgøre en trussel mod den oprindelige flora i hængesække.

Mit spørgsmål drejer sig dog mere om de dyr (byttedyr ?), som drukner i kanderne (omdannede blade). Jeg fandt en plante, hvor alle kander var delvist fyldte med døde biller, især ådselsgravere. Vandet i kanderne lugtede afskyeligt, formentlig pga. af de rådnende biller. Eller kan det være en strategi fra plantens side, at vandet skal lugte afskyeligt for at tiltrække netop den type insekter ?

Der er nok ingen tvivl om at en stor del af lokalitetens ådselsgravere var omkommet i kanderne.

Jeg hører gerne, hvis andre har erfaring med Trompetblad og dens byttedyr.

Mvh.

Peter

De senest indberettede arter i Naturbasen: