Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. februar 2005

Jeg en jæger.

Hej.

Dette lille indspark skal IKKE forstås som en undskyldning eller en retfærdiggørelse af mig selv eller mine ligemænd/kvinder.

Derimod er det ment som en oplysning til dem som ønsker at vide mere om hvad der kan røre sig i en jægers sind.

Dem som er ligeglade kan bare hoppe af her.

Jeg er jæger og lystfisker.

Dette medfører at jeg af og til påfører dyr en kortvarig lidelse i forbindelse med fangst eller drab.

Nøjagtig det samme sker overalt i naturen,når andre predatore som mig vil skaffe sig et måltid mad.

Jeg finder ingen fryd ved at dræbe et dyr.

Ej heller syntes jeg det er sjovt at hive en fisk på land bare for at gøre det.

Faktisk vil jeg hellere undlade at fange noget når jeg fisker,end at fange en fisk der er for lille.

På samme måde har jeg det med jagt.

Jeg skyder selektivt.

Altid de nemmeste mål.

Aldrig mere end jeg kan bruge.

Kun via en jagtform som passer til omgivelserne og som forstyrrer så lidt som muligt.

Faktisk har jeg flere gange oplevet at en grønbenet rørhøne er hoppet op på min skydepram når jeg lå på andetræk i rørskærene.

Eller at stærene er landet rundt omkring mig.

Andre småfugle har haft travlt med at hoppe rundt mindre en 30 cm fra mig.

Små lappedykkere har svømmet rundt ganske få meter fra mit skjul.

Faktisk har jeg på sådanne ture haft en helt fantastisk oplevelse.

Midt i det hele kommer der et par ænder flyvende.

De slår på mine lokkere og jeg skyder den ene.

I et kort øjeblik er alt kaos.

Alle fuglene flyver væk fra mig og jeg stager ud for at samle den døde and op.

5 min efter er der stille som i graven.

Pip Pip. Bag mig lander en lille rørsanger.

Så dukker der en til op og en til.

Snart er der igen liv og glade dage i rørskæret.

pludselig falder der en skygge ned fra himlen.Få meter fra mig brager en spurvehøg ned og griber en af de små fugle der sidder i toppen af en dunhammer.

Alt er kaos.Blishønsene der var på vej op imod mit skjul pjasker hen over vandoverfladen,væk fra faren.

Småfuglene flintrer væk til højre og venstre.Ja selv mine nakkehår rejser sig.

5 minutter efter er der død stille.

Så gentager hele scenariet sig igen.

Rørskoven ryster dødens skygge af sig og livet går videre.Jeg rejser mig op,småfuglene flyver lidt væk,jeg stager ud og samler mine lokkeænder sammen og tager hjem.

Anden blev spist en lørdag aften sammen med en af dens artsfælle,den smagte fantastisk godt og i tankerne gentog hele seancen sig igen.

Sådanne øjeblikke er dem som jeg nyder.

Det er ikke drabet på anden som er det vigtige,men den kulinariske oplevelse og det sansemæssige efterspil.

Hvis jeg kunne opleve den samme rus ved at kigge på anden,tage et billed af den og tage det frem lørdag aften,ja så ville jeg gøre det.

Jeg har prøvet,men selv en gammel sejg andrik uden ret meget kød på gir mig en større glæde end et foto.

Dette var bare en af de vidunderlige oplevelser jeg har haft på jagt.

Hvis der er kommentarer til dette eller spørgsmål,er ordet frit.

Mvh.

Steen


De senest indberettede arter i Naturbasen: