Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. september 2012

Er det virkelig nødvendigt at rydde en sø???

Havde jeg været 30 år yngre, havde jeg nok erklæret at det var ''sygt nederen''...

Jeg holder mig til ''øv''.

Besøgte ''min'' lille sø (en af dem) i dag i Knudmosen. Samtlige 22 arter vandnymfer/guldsmede jeg har fotograferet i år, har jeg også set ved denne sø. Inklusiv æglæggende Grøn Mosaikguldsmed (bilag IV art).

Det er en god uges tid siden jeg var der sidst, og i mellemtiden har kommunens folk åbenbart været på besøg. Søen (og nabosøen) var totalt ryddet for vandplanter. Blankt vand fra bred til bred.

Til gengæld lå der fordelt rundt om søen 3 store dynger slam og planter - og dermed også en stor del af de æg som guldsmede og vandnymfer har produceret i år.

Øv!

Jeg har ingen forstand på, hvordan man ''passer på'' en sø, men det her virker lidt voldsomt.

Er det normal praksis at rydde sådan en sø fuldstændig om efteråret? Og er det uden betydning, at der er bilag IV arter?

Jeg ville blive så glad, hvis en eller anden kunne forsikre mig om, at sådan noget tager bestanden af vandnymfer og guldsmede ingen skade af...


Foto: Henrik Dissing

De senest indberettede arter i Naturbasen: