Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. september 2012

Naturstyrelsen og bilag IV-arter

Naturturstyrelsen har et myndighedsansvar i forbindelse med varetagelse af hensynet til Bilag IV-arter. De deler det med kommunerne (der har det meste af det øvrige natur- og miljøansvar) på en måde, der ikke altid virker lige hensigtsmæssig.

Jeg har selv været ret involveret omkring en vel bekendt sag med Birkemus i Thy, og er selvfølgelig i stand til at redegøre mere detaljeret end her.

Men mit formål med at starte denne tråd er at høre om folks erfaringer med og opfattelse af, hvordan Naturstyrelsen varetager sit ansvar her. Selv har jeg hørt både positivt og negativt, nok mest det sidste - men det er måske meget naturligt, da det ofte er det negative, der får folk til at reagere.

Der er sikkert stor forskel fra landsdel til landsdel.

Jeg har hørt om reaktioner omkring styrelsens håndtering af sager med markfirben. Men dem kender jeg ikke til i detaljer.

Så jeg vil opfordre folk, der kan referere til praktiske erfaringer om at give sig til kende her, så vi kan få belyst problematikken.

De senest indberettede arter i Naturbasen: