Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. september 2012

Hvilken Mælkehat?

Jeg har fundet et par stykker af denne svamp i min græsplæne.

Den hvide skarptsmagende mælkesaft, der træder ud mellem lamellerne, indikerer, at det er en mælkehat. Jeg har uden held forsøgt at artsbestemme den med Mycokey. Efter at have gennemgået de mælkehatte, der er beskrevet i "Danmarks Svampe" (J. Vesterholt), mener jeg dog, at det meget vel kunne være Kokos-Mælkehat. Ligheden er slående, når jeg ser på fotoet, og også beskrivelsen passer i de fleste henseender. Dog er hatoverfladen på min svamp tilnærmelsesvis glat og ikke fint filtet/småskællet, som beskrevet. Voksestedet for Kokos-Mælkehat angives som "under birk". Det er heller ikke tilfældet for mine eksemplarer. Kokos-lugten har jeg også lidt svært ved at fange. Den er nærmest svagt syrlig. Men måske slører min aktuelle forkølelse min lugtesans.

Venligst

Troels


Foto: Troels Kornfelt

De senest indberettede arter i Naturbasen: