Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. september 2012

En djævleflue?

Denne flue er set 28.9.2012 i min have i Malling. Størrelsen var nok i omegnen af 6 mm. - Den fangede blikket med sin ualmindelig dybsorte, skinnende farve.

Jeg prøvede lidt halvhjertet at kigge under "Egentlige fluer" i Galleriet efter et match og standsede hurtigt op ved en lignende flue kaldet Hydrotaea diabolus. I et tilknyttet Forum-link www.fugleognatur.dk...show_message var beskrevet en lang børste på spidsen af mellem-skinnebenet, som skulle være et sikkert kendetegn for arten.

Utroligt nok synes jeg egtl. også, der er en lignende børste at se på billedet af "min" flue, men jeg er ikke sikker på, om jeg har forstået beskrivelsen i ovenstående Forumtråd rigtigt. Så: kan min flue være den diabolske? Eller noget andet, eller slet ikke til at sige?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: