Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. oktober 2012

Dont know-lian i Slagelse

Der kommer to fotos, - begge taget indendørs med blitz (det regnede MEGET).

I et par mellemtimer gik jeg en ny tur ad "Fodsporet" i Slagelse. Det er en gammel jernbanestrækning, der er omlagt til sti. Langs stien var der havevækster, hvor man nogle gange kunne være i tvivl, om de skulle obses eller ej afhængigt af nærheden til en have, hvori de blev dyrket. Ligeledes skulle man sikre sig, at de havde slået rod udenfor haven på baneterrænnet, samt notere hvis der var mindste sandsynlighed for, at de i sin tid var blevet plantet af BaneDanmark.

Denne tråd skal handle om en lian, som jeg aldrig mener at have set før, og som jeg ingen anelse har om, hvad skal hedde.

Jeg kan derfor heller ikke danne nogen hypotese om, hvordan den har etableret sig på stedet: i et flere meter højt småskov/buskads har den etableret sig selv langs sporet og tilsyneladende uden nogen tilknytning til vækst af lignende art i de nærmeste haver. Så, om den oprindeligt har etableret sig ved vegetativ spredning, via frø eller har været i en trillebørfuld jord, som en eller anden haveejer for år tilbage har tippet af, ved jeg ikke.

Men veletableret (forvildet) var den i hvert fald. Den havde nogle få opretstående skud i op til en halv meters højde samt mange skud, der klatrede flere meter op i træerne ved at slynge stængelen omkring grenene.

Jeg er sikker på, at nogle af jer andre kender den og afventer spændt navngivningen. 8-)

Hilsen

John


Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: