Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. oktober 2012

Miljøpåvirkning af elbiler versus alm. biler: Forurener og skader elbiler mere?

Jeg bifalder den tendens, at vi fra myndighedernes side prøver at ændre vores forbrugsvaner, så reducerer miljøbelastningen af vores aktiviteter mest muligt. Deriblandt reducerer CO2-udledningerne. Men jeg har altid undret mig over vores skifte fra traditionelle biler til elbiler. Er det virkelig en positiv udvikling her og nu? Mit spørgsmål bunder overvejende i en manglende viden fra min side. Når jeg i bl.a. medierne har læst og hørt om, at det er positivt at skifte fra benzindrevne biler til elbiler, har forgæves ledt efter oplysninger om, hvor energien til elbilerne kommer fra.

Elektriciteten, der kommer ud af vores stikkontakter, er jo en blanding af forskellige energikilder. Forskellige fossile brændstoffer og vedvarende energiformer. Der kunne sikkert sættes nogle procentsatser på denne fordeling. Men hvis vi hver især skulle overveje at skifte benzinbilen ud med en elbil, så må det være en marginal betragtning af elforbruget, der vil være på sin plads. Dvs.: Hvis vi øger vores elforbrug i Danmark, ud fra hvilke[n] energikilde[r] vil den ekstra energi så blive genereret eller produceret? Her vil mit gæt være, at den ekstra energi vil blive produceret ud fra fossile energikilder.

Når energi fra olie, kul og/eller kernekraft konverteres til el, sker der tillige et energitab.

Der er også flere andre aspekter, der kunne være relevant at vurdere. Jeg har spurgt flere steder, men har ikke kunnet få svar på mine spørgsmål.

Nu har jeg fundet denne vældig interessante BBC-artikel om emnet, der bygger på en undersøgelse fra et norsk universitet: www.bbc.co.uk...business-19830232

Den er også kritisk over for elbiler i relation til miljøforhold og tilføjer mange andre oplysninger.

Er der nogen af jer. der sidder inde med faktuel viden om de danske forhold omkring den energi, som elbilerne bruger? Ser forholdene lige så dystre ud, som den norske undersøgelse viser? Jeg er mest af alt interesseret i oplysninger og fakta og i mindre grad holdninger, der ikke bygger direkte på data!!

Venligst

Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: