Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. oktober 2012

En afviger-Champignon i ved Korsør

Da familien var på tur i Korsør Lystskov i dag, fandt min far en enkelt champignon i en ca. 130 år gammel bøgekultur med enkelte gamle egetræer. Vi diskuterede champignonen en del, da den afveg fra, hvad vi plejer at se.

1.

Dens hat havde gullige farvetoner, men den skiftede ikke til gullig farve, når man trykkede på den, - hverken på hatten, i hatranden, på stokken eller ved stokbasis.

2.

Den havde en kraftig nøddeagtig duft, da den blev skåret igennem, men vi havde forventet karbollugt.

Den røg ud af svampekurven, da vi ikke vil spise noget, som vi ikke er sikre på.

Jeg har forsøgsvis prøvet at bestemme den ud fra MycoKeys Champignon-nøgle: www.mycokey.com...DanmarksSvampeatlas-Agaricus.pdf

Her kommer jeg til Dværgchampignongruppen, og under denne kommer jeg frem til Agaricus lutosus.

Jeg har ingen forventning om at kunne obse denne champignon, da jeg ved, det er en svær gruppe at artsbestemme. Min artsbestemmelse er gjort ud fra et enkelt individ (der var ikke flere), men jeg vil dog gerne have nogle lærerige kommentarer fra en svampekyndig, så jeg kan gøre det bedre en anden gang.

Der kommer tre billeder. Det første er taget med blitz.

Hilsen

John


Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: