Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. oktober 2012

Ensfarvet guldbille?

Denne bille, på størrelse med en velvoksen mariehøne (vel godt 5 mm), blev set i min have i Malling d.4.10.2012 - og billedet af den havnede først i min brokkasse, da det, indrømmet, ikke er godt nok. Jeg husker, at jeg var meget betaget af billens højst usædvanlige farveskær, men det blæste så tilpas, at jeg efter et par indledende panik-fotos helst med hånden ville holde den rosengren stille, som billen sad på, i håb om bedre billeder. Det medførte desværre, at billen sporenstregs lod sig falde til jorden (den sad i mindst 1 m''s højde, såvidt jeg husker) og forsvandt i den tætte bevoksning i bunden af staudebedet, så der blev ikke flere fotochancer.

Nu er jeg her i Forum www.fugleognatur.dk...show_message imidlertid stødt på omtale af den sjældne Ensfarvet guldbille, Chrysolina brunsvicensis (ja, jeg tør knap sige det). Det er den hidtil eneste gang, jeg har set et billede af en bille, som har fuldstændig samme farveskær som den, jeg så. I nævnte tråd spørges der bl.a., om billen sad på perikon. Det gjorde mig helt sært til mode; for i vores have, bare 3 meter fra den rose, som "min" bille sad på, har vi en ret stor perikonbusk (en haveform, selvfølgelig; den hedder VISTNOK Kinesisk perikon på dansk). Måske uden betydning, men jeg ville da lige nævne det.

Jeg kan jo passende spørge de kyndige, om der - på baggrund af mit usle foto - findes forvekslingsmuligheder, eller om jeg kan gøre mig reelt håb om noget?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: