Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. oktober 2012

Ulven er bilag IV-art

A´propos den aktuelle sag om ulven i Thy.

Ulven er Bilag-IV-art og derfor formelt underkastet den beskyttelse, som reglerne for Bilag IV-arter giver.

Men Naturstyrelsen har vist - som i sagen fra Villerslev om birkemusen - at de er i stand til at levere landbrugsvenlige tolkninger af Bilag IV-reglerne. Så Bilag IV skulle ikke udgøre noget reelt problem for dem, der vil af med ulven. :-

Gud fri og frels os for et cirkus med folk der skal gennemtæske et følsomt naturområde for at finde "beviser" for ulvens tilstedeværelse. Var det mig, der havde set den, tror jeg, jeg ville have holdt min kæft. (n)

Det er nok en ulv, men jeg er nu kun ca. 90 pct. sikker. - Jeg er opflasket med at den naturvidenskabelige metode kræver mindst 95 pct. sikkerhed, før man går officielt ud med resultater. ;-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: