Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. oktober 2012

Fuglefodring for mejse og om vinteren

Er der nogen der kan fortælle mig om en snedig (hængende) beholder hvorved jeg kan bespise mine mejser og musvitter UDEN at flokke af gråspurve kommer og tømmer beholderne og kaster alt rundt på jorden og derved inviterer muse ol.? Jeg køber "bolde" og solsikkerfrø og i starten kunne beholderene kun bruges af mejse og musvitter pga deres super gymnastik evner, men nu har gråspurverne lært at gøre dem efter! En fyldt glas beholder tømmes på to dage istedetfor 2-3 uger eller meget mere! En kæmpestor flok kommer flere gange her dag! Jeg har prøvet at fjerne pindende og erstatte med snor eller elastikbånd, i håbe om at kun mine ynglings kan få fat, men ak, spurvene blev endnu mere dygtig og følger godt med.

Vi har bestemt ikke råd til at bespise så mange hele vinteren!

Jeg vil heller ikke lægge bare en mindre portion ud hver morgen, for når vinteren er værst, kan sultne fugle komme forgæves lidt senere...hvad gør jeg?

De senest indberettede arter i Naturbasen: