Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. oktober 2012

Bembidion

Aarhus Østhavn, fugtigt område, 20.10. længde ca. 5,6 - 5,6 mmm.

En bembidion og jeg tror at det er Stor glansløber (B. tetracolum). Brysselsk glansløber (B. bruxellense ligner, men den tror jeg dog ikke at det er.

Jeg vedlægger 2 billeder.

For neden uddrag fra Dansk Fauna.

Jeg synes at det bl.a. passer med at pronotum er 1/3 bredere end langt og at rodgruberne er dybe. Længden også et kendetegn. Oplysninger om rundede vingedæksider og kraftige punktstriber peger også i retningen. Men en svaghed er nok atter at mine billeder ikke er så gode.

vh

Johannes

Dansk Fauna.

Følehornenens 1.-4. led helt eller delvis samt benene rødgule, lårene ofte lidt mørkere, næstsidste kæbepalpeled rødgult, oftest kun med spidsen lidt mørkere.

Pronotum er 1/3 bredere end langt, roden kraftigt rynketpunkteret, rodgruberne dybe, længdefolderne tydelige.

Vingedækkerne ret hvælvede med tydeligt rundede sider, punktstriberne kraftige, bagtil meget fine. 7. stribe tydelig fortil. Længde 5-6 mm.

På noget fugtig, gerne noget skygget, leret grund.

B. bruxellense ligner tetracolum, men adskiller sig fra den ved ringere størrelse, mørkere grundfarve på vingedækkerne, som er lidt mere hvælvede, og mørkere lår. Længde 4-5 mm. Også på fugtig bund.


Foto: Bembidion1

De senest indberettede arter i Naturbasen: