Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. oktober 2012

Macrofotografering med forsatslinser

Da jeg har forsøgt at arbejde mig ind på Macroområdet på det sidste, har jeg ind til videre valgt at investere i et sæt forsatsringe til mit Fuji-kamera, fra Hoya.

Samlet pris for 3 forsatsringe +1, +2 og +4, som kan kombineres ... 730, - kr inkl transport.

De blev bestilt i USA - og ankom 2 døgn efter!!

Nå, men jeg har været ude for at prøve dem lidt af - og ind til videre må jeg sige, at resultaterne er rimeligt gode, prisen taget i betragtning.

Dog kan man, hvis man fotograferer noget sort/hvidt - f.eks. ind på et målebånd eller lign, se at farverne skrider lidt ud i konturen, ude i periferien af billedet, men jeg synes ikke, det alarmerende "springer en i øjnene" på de følgende naturfotos.

Der har ikke været det store udbud af motiver, men lidt

mødte jeg da.

Alle billeder er taget med Fuji X-S1 og med minimum 2 af forsatslinserne sat på - og flere også med dem alle 3 "sat i serie".

Alle fotos er desuden "håndholdte - og uden brug af blitz.

Vejret har ikke været det bedste mht vind (og dermed stor mulighed for rystede, uskarpe fotos), men alligevel med et tåleligt resultat.

Så vidt mulig med mindst blænde f8-10 - og ISO 100, og Autofokus fungerede uden de store problemer.

1: Hvid Tigerspinder-larve (herover)

Dette kunne godt have været taget uden forsatsringene og motivet alligevel være blevet så stort, men skidt.

Nu sad det hele på, da jeg mødte dyret ..



Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: