Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. oktober 2012

Spørgsmål til surbundsbed

Hej,

Har i går fået bygget det her surbundsbed, som er lidt anderledes. Har hæftet en solid og tyk presenning på indersiden. Har formet den lidt som en trekant, så vand kan løbe forsigtigt ud i bunden gennem små huller. Af jord til det, har jeg har blandet en grov gødet spaghnum med en ugødet fin spaghnum(en rest jeg havde), og en masse halvt forrådnede grannåle fra skoven. Skal have købt noget mere - derfor er den ikke helt fyldt. Ved også godt der mangler jord - der er kun 20cm ca. under den store blåbærplante, der skulle gerne være jord til randen. Bedet er 2m langt, 60cm bredt, og max. 50cm dybt. I bedet er der plantet 3 tranebær (dog en ''måske'' vissen), 2 vilde blåbær og en ''Bluecrop'' blåbær.

Men mit spørgsmål lyder på, om det her bed vil fungerer i længden/i mange år? Kender godt til de nødvendige leveforhold, men tænkte mere på formen. Vil det eventuelt være en god idé, at hæfte en presenning eller træ rundt på siderne, som beskytter mod det værste frost? Og vil bedet generelt have for meget vand (tænkte det netop ville være godt for tranebærplanterne med meget fugtig jord)?

Hilsen,

Jakob


Foto: Jakob Sørensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: