Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. november 2012

Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg

Hej!

15. november var jeg et smut i Østre Anlæg, Aalborg for at aflæse lidt hættemåger med farveringe.

Mågerne var noget urolige (de lettede og tog højde flere gange, som om der var en rovfugl) og jeg fik "kun" aflæst 14 hættemåger (alle med danske farvering).

En gammel fugl kun med metalring holdt dog til længe nok (pga min fodring med små toastbrød-stumper) til at jeg opdagede den - og længe nok til at jeg fik fotos af alle 7 tegn (et bogstav og 6 cifre). www.fugleognatur.dk/gallery...

Senere har det vist sig, at den var ringmærket som redeunge Kuortane 62.51N/23.30E, Finland 28.06.1981, dvs mere end 31 år og 4 måneder før aflæsningstidspunktet.

I følge www.euring.org...longevity-voous er den tidligere rekord en død (ligeledes finsk) på 30 år og 7 måneder, mens en levende var aflæst efter 29 år og 6 måneder i UK&Irland.

Mvh LP

De senest indberettede arter i Naturbasen: