Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. november 2012

Kan det betale sig med køb af telelinse?

Jeg er den glade amatørfotograf, som er løbet ind i det samme problem som stort set alle andre, der har fundet glæden ved at kigge og fotografere fugle.

Mit budget rækker ikke særligt langt, og da jeg købte kamera blev det til et Sony A290 og efterfølgende et Tamron AF 18-200 mm objektiv.

Med mine nye krav drømmer jeg selvfølgelig om at tage "nærbilleder på flere kilometers afstand" uden at skulle ofre halvdelen af min SU for det næste år.

Det er jo klart en umulig drøm, så derfor må jeg nok nøjes med noget lidt mindre, hvilket nok heller ikke gør det store da min fototeknik stadig skal forbedres meget :-)

Spørgsmålet deler sig så rent faktisk i to nu.

1) Kan det overhovedet betale sig at ofre pengene på en okay telelinse til dette kamera?

Havde det været et lowend Nikon eller Canon, havde jeg ikke været i tvivl og smidt pengene efter en telelinse med det samme, sandsynligvis brugt men her er udbudet ikke prangende til et Sony kamera, så det bliver nok købt nyt i stedet.

Men kan det bedre betale sig at købe et bedre kamera og så vente og købe en telelinse til det?

Evt kunne jeg købe en 70-300 mm telelinse, som fås til meget overskuelige priser(~1500 kr.) og så leve med det indtil jeg bliver lidt bedre til at tage billeder og jeg finder en krukke guld for enden af en regnbue?

2) Holder jeg mig til mit nuværende kamera og vælger at smide penge efter en bedre telelinse, så har jeg fundet nogle muligheder som jeg godt kunne tænke mig at høre folks meninger omkring!

  • Sigma 120-400mm 4,5-5,6 DG (S) APO (~6200 kr)


  • Sigma - 150 mm - 500 mm - f/5.0-6.3 APO DG OS HSM (~7500 kr)


  • Tamron SP A08 - 200 mm - 500 mm - f/5.0-6.3 Di LD [IF](~8200 kr)


  • Jeg håber der er nogle som har lyst til at svare på noget af det :-)

    De senest indberettede arter i Naturbasen: