Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. december 2012

hvilken fugl ?

...ja nu er det så min tur til at komme med en halv historie fra de varme lande og et vildskud i tågen : Jeg var ude at gå en sen eftermiddagstur med min søster langs en å / et naturområde med enge, krat og rør. Et sted løb noget vand ud af et afvandings-rør/dræn. Da dette vand var "varmt", holdt det et lille område med siv,trærødder og mudder isfrit. I tusmørket så jeg lidt bevægelse i vandet og tænkte først, det måske var en rotte. Jeg stod stille og ventede til det puslede igen. Det viste sig at være en lille fugl. Jeg opfattede den som en mini grønbenet rørhøne, på den måde den forsigtigt og skyndsomt trykkede sig lidt, imens den listede ind i bevoksningen. Den virkede mørkt brun og ca på størrelse med en solsort. Dog selvfølgelig med kort hale og en mere plump facon. Den puslede afsted og holdt sig skjult. Jeg blev mindet om, at jeg ofte som barn har oplevet det samme om vinteren langs vores å derhjemme under andejagt om aftenen. Hvad er det mon for en fugl ?

Mvh Ole

De senest indberettede arter i Naturbasen: