Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. december 2012

Hjælp vedr. misligholdelse af §3 vandhul

Jeg har en nabo, som deler et §3 vandhul med en landmand. Der er en stor population af padder i vandhullet: Butsnudet og Spidssnudet frø, Skrubtudse og Lille og Stor vandsalamander. Vandhullet blev i 1999 opmålt af amtet til at dække 450 m2. Ca 20% af vandhullet befinder sig på privat grund (villahave), resten findes på et areal med vedvarende græs (tidligere naturlig eng, men ejeren kørte ca 50 cm underjord – ler – på engen for ca 20 år siden). Amtet har tidligere (1999-2008) givet ejeren lov til at bruge vandhullet som vandingshul for kreaturer. Der blev i den forbindelse opsat elhegn, som endte med at stå i vandhullet ca. 2 m fra bredden. Vandhullets kant med den bestående bredvegetation blev fuldstændig trampet op, og kvæget sank i til knædybde eller dybere, når det skulle drikke. Siden 2008 har vandhullet været i fred og var op til foråret 2012 regenereret med genetableret bred- og flydevegetation, og vandet var igen klart. I 2011 havde dyrelivet nået sit tidligere niveau med et meget varieret dyreliv, og i foråret 2011 kunne vi igen løfte håndfulde af Stor vandsalamander op fra vandhullet.

I foråret 2012, i paddernes æglægningsperiode, blev vandhullets overløb pludseligt ændret af landmanden. Overløbet blev gravet op, og der blev etableret et dybereliggende drænrør længere ud i vandhullet. Herved faldt vandhøjden med 40-50 cm, og vandhullets omfang blev væsentlig mindre, så det nu er på ca. 320 m2.

Min nabo ønsker vandhullet bevaret i dets oprindelige omfang og med det plante- og dyreliv, det havde, da amtet opmålte det som et §3 vandhul. Han har igennem mange år kontaktet kommunen for at få vandhullet bevaret i dets oprindelige tilstand, uden at modtage nogen form for positiv respons. De har tværtimod netop forsøgt (telefonisk!) at få ham til at opgive at kæmpe for vandhullets bevarelse; de har altså valgt side ("lad landmanden gøre, hvad han vil").

Som udenforstående, men også med stor interesse i at vandhullet bevares, er jeg temmelig rystet, da jeg oplever, at kommunen ændrer udgangspukt, hver gang der er foretaget ændringer ved vandhullet. Forringelser eller ødelæggelser bliver accepteret, og den nye aktuelle tilstand af vandhullet bruges herefter som nyt udgangspunkt for vandhullet.

Jeg har derfor nogle spørgsmål.

Må den ene af lodsejerne af vandhullet foretage en afdræning af et §3 vandhul, og må kommunen give lov til det uden først at høre eller informere den anden lodsejer?

Må et §3 vandhul bruges som vandingshul for kreaturer, og må der sættes et elhegn igennem vandhullet?

Kommunen vil ikke diskutere forekomsten af padder, specielt Salamandre, i vandhullet. Hvad kan der gøres ved det?

Hvorledes kan min nabo få uvildig hjælp med at få vandhullet bevaret?

På vegne af min nabo, mvh

Peter

De senest indberettede arter i Naturbasen: