Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. december 2012

Effektivt Fuglekiggeri

Jeg tog en hurtig beslutning i dag ved frokosttid, vejret viste noget blå himmel og lidt vintersol, så jeg fandt et tog og en bus op til Pølebro ved Arresøs østlige ende.

Undervejs blev vejret gråt og lige vel mørkt med let regn, jeg valgte dog at fortsætte og heldigvis for det, for vejret klarede op igen imens jeg bevægede mig mod Pølebro.

Vel ankommet til Pølebro gik jeg en kort tur ud til Arresø, men så ikke noget særligt, søen var stort set isfri, så chancen for at der sad en havørn på isen var meget lille.

Jeg gik tilbage til landevejen hvor en tæt flok ringduer lettede fra en lund, duehøg tænker jeg straks !!!, og ganske rigtig, få minutter efter dukkede en fin duehøg op over lunden.

Jeg gik nu ind af den lille markvej langs med Pøleåen og havde vilde drømme om havørn og stor tornskade.

Og et par hundrede meter nede af markvejen får jeg et meget kort kig på en stor tornskade der flyver ned fra en stor busk. Jeg ved af erfaring at de ofte vender tilbage til samme sted igen hvis man er tålmodig nok til at vente.

Efter lidt tid checker jeg buskene igennem, HOV - hvad er det for en rovfugl derude over skoven mod NØ ?, det er såmænd en havørn ungfugl der tog en flyvetur over skoven og forsvandt igen efter 2 minutter.

Okaaay.... !!!, det kører fint det her tænkte jeg, herefter genfandt jeg den store tornskade i flere omgange i toppen af forskellige buske.

Nu var planen at gå stille og roligt tilbage til Nejede by og så tage bussen hjem derfra, men et par havørne havde andre planer.

Jeg kom tilbage til landevejen og begyndte at gå imod Nejede By, da en fin havørn dukker op ude over Arresø. Imens jeg så nyder denne adulte havørn, dukker der en fin ung havørn op ret tæt på ude over Arresø.

Okay, jeg overgiver mig og nyder de næste 5-10 minutter de to fine havørne og det dejlige vinterlandskab.

Min smartphone sagde så 12 minutter til næste bus mod Hillerød, okay, jeg venter her..., ingen grund til mere stress eller jag.

De senest indberettede arter i Naturbasen: