Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. februar 2005

Den flyttede sig ikke!

Mit arbejde består af, at køre en 20 tons tung lastvogn. Idag, i det sneklædte landskab, kom jeg kørende i lastbilen på en mindre bivej. Længere fremme lå der en ræv, der var påkørt og død. Jeg sænkede farten til ca. 75 km/t. Da jeg var ca. 50 meter fra den døde ræv, som lå på midten af vejen, bemærkede jeg en rovfugl, der sad og spiste af det døde dyr. Det var en Musvåge. Jeg tænkte den flyver sikkert, når jeg nærmer mig. Lastbilen bragede forbi, alt imens Musvågen stadig sad og guffede løs på midten af vejen. Der var kun ca. 40 cm. fra lastbilens larmende hjul hen til Musvågen. Da jeg havde passeret Musvågen, kiggede den op, som om den tænkte "Hvad mon det var?". Derefter spiste den videre.

Utroligt at rovfugle kan være så optaget af at spise. Men det er jo også med at få guflet noget, inden der kommer en flok krager eller andet der mobber Vågen væk.

Men alt i alt en lidt fed oplevelse.

Mvh. Torben

De senest indberettede arter i Naturbasen: