Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. januar 2013

Hvor skal jeg placere redekasserne?

Hej :)

Jeg skal snart overtage en kolonihave på godt 400 m2 og et af de første punkter på min to-do liste er ophængning af redekasser til primært mejser og spurve.

Men problemet er HVOR, for der er kun ét reelt træ i haven (birk) og en større busk (el), resten består af småbuske, stauder og så en tæt, bred tjørnehæk, ca 160 cm høj.

Enkelte kasser kan sættes på muren af skur og hus, fx spurvenes hvor jeg kan sætte flere forholdsvis tæt, men hvad med mejserne?

Vil de gå i kasser placeret (i rette højde) på stolper? Jeg tænker bare at stolper jo ikke har "beskyttende" løv som træer og buske og at mejserne vil føle det for udsat? Jeg kan selvfølgeligt plante slyngplanter op ad stolperne, men de er jo næppe vokset til nogen anseelig højde endnu når fuglene skal gå i kasserne?

Forslag modtages med kyshånd...

De senest indberettede arter i Naturbasen: