Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. januar 2013

Måge overfaldet af Musvåge

På en cykeltur for en uge siden, observerede jeg en måge, som kæmpede for sit liv. Jeg skræmte musvågen væk. I nærheden befandt sig 4-6 gråkrager. I første omgang fløj musvågen til et nærstående træ, kragerne ligeledes, mens mågen lå tilbage i hjælpeløs tilstand. Jeg tog et par fotos, hvorefter jeg fortsatte min hjemtur, så jeg oplevede ikke efterspillet. Fotos kan ses her:

picasaweb.google.com...MageAngrebetAfMusvage

Jeg skulle nok ikke have blandet mig, musvåger skal også leve, mågen var nok allerede dødsdømt og havde sikkert været bedre tjent med en hurtig død, men man kan jo altid være bagklog.

Er det almindeligt at en måge bliver føde for musvåger, eller har den været svag i forvejen? Har den bare siddet og fisket orm, og er så blevet overfaldet af musvågen? Hvad var kragernes rolle mon? Om sommeren ser vi jo jævnligt at krager i flok jager rovfugle væk fra deres område, ville de mon have overtaget byttet, altså have fortrængt musvågen?

Mvh uh



Foto: Ulla Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: