Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. januar 2013

Fjeldvåge

Hvis man er i tvivl, er det en musvåge ;-)

Men

For 4 år siden så jeg nogle gange over en periode på et par uger en fjeldvåge det samme sted og var så heldig at få et par hæderlige billeder.

Siden har jeg hver vinter holdt øje med stedet, men ikke set nogen våge - indtil i dag, hvor den var der igen (den samme?). Den sad i et poppeltræ ved en vej, hvor man ikke bare kan standse, så jeg måtte køre et stykke videre, vende om og tilfældigvis var der en sidevej lige overfor træet med fuglen, men et stykke derhen til.

I dag standsede jeg på sidevejen, stod forsigtigt ud af bilen og tog et par sikkerhedsbilleder på trods af den lange afstand. Det var heldigt, for jeg havde ikke taget mere end et par skridt hen imod fuglen, før den fløj. Vejr og lysforhold var gode, så trods afstanden blev det da til et fornuftigt dokufoto ;-)

Jeg går ud fra, at fugleeksperter er enig med mig i, at det en fjeldvåge. Når man kigger godt efter, kan man se, at halen er hvid med sort bagkant, og at den har lange underbukser på ;-)


Foto: gerner

De senest indberettede arter i Naturbasen: