Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. februar 2013

Kristtorn som svampevært

Hej

Denne kristtorn vokser i min have og jeg kunne tænke mig at få en vurdering af, om det er arten Ilex aquifolium.

Ikke for at indtaste arten i databasen, men mere for at få fastsat, at der vitterligt er tale om denne art, idet den fungerer som vært for Gul Fløjlsfod (Flammulina velutipes). www.fugleognatur.dk...show_message

Der er tale om lokaliteten Filskov, hvor arten i parentes bemærket klarer sig fint i vild tilstand rundt omkring i skove og krat i lokalområdet.

Kristtorn er ikke en kendt vært for Gul fløjlsfod og derfor ville det være værdifuldt at få noteret, at det forholder sig sådan.

Spørgsmålet er så, om der kan være tale om andet end en af de dyrkede stiklingeformerede kloner af Ilex aquifolium?

Arten Blågrøn Kristtorn (Ilex x meserveae) har jeg udelukket pga. de stikkende blade og grønne grene.

Men kan der være andre arter (eller måske snarere artskrydsninger) i spil?

Hvordan skal jeg notere den nyfundne vært for Gul Fløjlsfod mest korrekt?

Mvh. Ken


Foto: Ken Alminde

De senest indberettede arter i Naturbasen: