Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. februar 2013

Hvem vil købe et sommerhus med udsigt til Andeskondorer fra baghaven?

Gode idéer velkomne! Kender I eventuelt nogen fonde (eller folk), som kunne have lyst til at investere i at rede en lille unik plet på kloden?

Vi har netop for anden gang besøgt et privatejet sommerhus i den Argentinske del af Andesbjergene ved Bariloche. Huset ligger på en stor naturgrund, langs en søbred og grænsende op til en flodmunding. Det er et gammelt familiesommerhus, som ikke udlejes gennem bureau. Haven er præget af gamle træer, og en kolossal diversitet af fuglearter. For at nævne nogle ganske få, har vi ved begge besøg haft rayadito (Aphrastura spinicauda) og magellanspætte i havens træer, mørkbuget cinclodes fouragerende ved vandkanten og gråhovedede chloephaga-gæs græsser på plænen. Fra plænen har vi over bjergkammen nord for huset talt 14 andeskondorer.

Da vi afleverede huset denne gang, fortalte ejerens datter, som har stået for udlejningen, at det nok var sidste gang vi kunne komme: Forældrene er blevet skilt, moren har fået huset, og hun er ikke interesseret i selv at bo der, så hun vil sælge. Datteren fortæller, at den eneste interesserede køber er en entrepenør, der ønsker at udvikle hele området ved søbredden til golfbane.

Det ville simpelthen være utroligt synd!

Tror I eventuelt der er en fond i Danmark, der kunne byde på huset, for så at leje det ud - f.eks. gennem DOF? Havde jeg pengene, købte jeg det selv - men hvis vi kunne undgå at det blev udlagt til golfbane, ville det være en stor ting!

Jeg har sendt beskrivelsen af stedet til DOF-travel, der jo står for udlejning af nogle fuglekigger-feriehuse, men de EJER vist ikke selv noget af det, tror jeg?


De senest indberettede arter i Naturbasen: