Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. februar 2013

Ectemnius hunner cephalotes versus lituratus

Ifm. gennemgang af mine uafklarede Ectemnius fra Juellund de sidste tre år, er her nogle overvejelser, som jeg har gjort mig over, hvad jeg mener, er E. cephalotes og ditto lituratus ved nylige indtastede OBSer. OBSerne og fotodokumentationen er baseret på MJ''s gode sammenfatning af standarden af de to arter på vore breddegrader. www.fugleognatur.dk/gallery... www.fugleognatur.dk/gallery... www.fugleognatur.dk/gallery... www.fugleognatur.dk/gallery...

www.mj-2003.dk...00_ectemnius De to arter er meget ens i beskrivelsen, hvorfor flere udsagn er søgt for at finde fotomæssige uligheder, jeg kunne støtte mig til.

www.bwars.com...ectemnius-cephalotes

www.rutkies.de/bienen-25/index

aramel.free.fr/INSECTES14ter-22.shtml

og endelig den flotte E. Cephalotes’en på F&N www.fugleognatur.dk/gallery...

Der er store variationer i hovedtrækkene for cephalotes og lituratus i nævnte gallerier og beskrivelser, (selvom man selvfølgelig må forudse, at der også her kan være fejltagelser, uanset den kompetence, som de står inde for). Især variationen hos begge arter hunner i de gule bånd og pletter på bagkroppen, bagbrystet og lår. - E. lituratus mod mere solide, ubrudte og ensartede bånd samt undertiden meget dominerende pletter. - E. cephalotes modsat tendens til mere brudte/åbne bånd til helt manglende pletter på bagbrystet.

Jeg har derfor valgt i OBSerne at selektere efter de få kendetegn, som er mest alene-typisk for den enkelte, samt hvor der er størst konsensus. Cephalotes, generelt uregelmæssige bånd, T 1 helt uden gule pletter og brunlig behåring på issen, indre øjenlinjer konvergerer mod clypeus med sølvfarvet behåring. Lokaliteten ved Juellund er for de to arter hver for sig den samme over de tre år, som jeg har billeder af Ectemnius.

Ingen videnskabelig afhandling, men mere for at informere om hvorfor jeg har OBSet sådan, og det må der selvfølgelig gerne kommenteres på.

Mvh Bjørn


De senest indberettede arter i Naturbasen: