Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. februar 2013

Gælder EUs miljøansvarsdirektiv og miljøansvarsloven for landbrugservhervet - og i hvilket omfang?

Når jeg rejser spørgmålet, er det fordi jeg i stadig højere grad erkender, at den eksisterende lovgivning for natur og miljø på flere områder ikke er så tosset endda, når den blot overholdes i rimeligt omfang og håndhæves nogenlunde effektivt.

Jeg har selv gjort opmærksom på nogle sager fra Villerslev i Thy (gamle tråde). Jeg er som biolog ikke så vandt til at fordybe mig i lovparagraffer. Men når jeg her i den lange, kedelige vintertid tager mig lidt tid til det, så fremstår meget af lovgivningen jo ret fornuftig.

(Jo, der mangler stadig noget om pleje af §3 o.a. naturområder. Men ellers!).

Her er nogle links til eksisterende lovgivning, jeg har valgt at fokusere på miljøansvarsloven, der skal opfattes som en implementering af EUs miljødirektiv:

Miljøansvarsdirektivet:

eur-lex.europa.eu...LexUriServ.do

Og den danske implementering i Miljøansvarsloven:

www.retsinformation.dk...R0710...

samt Miljøskadeloven, der dog først gælder for ting, der er sket efter 1. juli 2008:

www.retsinformation.dk...r0710...

Der står, at lovgivningen ikke gælder for Grønland og Færøerne. Men den gælder for bl.a. Ringkøbing og Thisted Kommuner. (y)

Jeg er ved at miste overblikket. Men vil lige spørge:

Gælder alle disse regler ikke for landbrugserhvervet?

Der må være nogle her på FoN, der har overblik over det?

De senest indberettede arter i Naturbasen: