Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. februar 2013

Skovfest med fyrremejser!

Egentlig var der rasende fugletomt,og vi hørte stort set ikke et pip,de første flere hundrede meter af vores travetur.

Jeg er på tur med min gode fugleven,og vi er i Søgård skov i Sønderjylland.

Vi går langs den frosne Søgård sø,kun en enkelt lille våge med to sangsvaner,er der at se. Da vi drejer længere ind i skoven ,begynder vi at høre enkelte fuglestemmer,og da vi når ind i granplantagen,sker der endelig lidt mere.

Først bliver det til Topmejse,Fuglekonge,Træløber og enkelte overflyvende Grønsisken.

Vi står og lytter i nogen tid,og pludselig hører vi en ganske svag lyd,et godt stykke henne.

Meeeeee,meeeeee siger det,og så har vi også spottet fyrremejsen:-)

Vi går i retning af lyden,og pludselig er vi midt i en livlig flok fyrremejser. Midt i er ikke helt rigtig,for de vimser rundt i toppen af nogle store sitkagraner.De skiftevis fouagerer og "snakker",så det er en pragtfuld oplevelse for en ivrig fuglekigger .Jeg har indtastet 6 stk,men der kan sagtens have været én eller to mere,så det er jo vildt når man normalt ikke ser mere end en enkelt eller to.Og måske kun en enkelt gang om året.

Vedhæftede billede,er i sagens natur ringe,for med en lille linse og fugle i toppen af et højt grantræ,kan det ikke gøres meget bedre:-)


Foto: Sv.O.

De senest indberettede arter i Naturbasen: