Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. april 2007

Trafikofre foråret 2007

I weekenden tog jeg nogle billeder af diverse kræ, som lå trafikdræbte i vejkanten. Det er jo et kæmpemateriale, som ligger klar til registrering, især af pattedyr, hvor flere arter måske hyppigst observeres på denne måde, men også andre dyr finder man af og til.

Og hvad gør man så? Et billede kan vel højst have dokumentationsværdi, men en registrering med foto virker på mange måder stærkere end den verbale registrering uden belæg. Det er jo forcen ved den digitale tidsalder, at vi kan dokumentere det hele med billeder.

Det ville være deprimerende at fylde galleriet op med trafikofre, men måske kunne vi have fortløbende tråde som denne, hvor flere blev lagt ind, så dokumentationen blev bevaret. I hvert fald vil jeg gerne have nogle bud på de pågældende kræ. Nr. 1 mener jeg er en husmår, nr. 2 er selvfølgelig en hare og nr. 3 må vist være en musvåge. Alle fundet nær Ry.

I øvrigt plejer jeg at give kræene en summarisk begravelse. I det mindste ned i en lavning og lidt jord ovenpå. Det fremskynder nedbrydningen. Og det er træls at se, når måger og krager går efter et ådsel, som stadig ligger på eller nær kørebanen, så endnu flere bliver kørt ned.


Foto: Søren Tolsgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: