Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. februar 2013

Erstatning for vildtskader...?

I de mange debatter om ulve og hvor velkomne de er i Danmark, bliver der af og til nævnt muligheden for/ønsket om, at der etableres en ordning som kan sikre erstatning til de landmænd og andre, som lider tab på grund af ulven, f.eks. dræbte får.

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan en sådan ordning kan skrues sammen.

Ole Markussen, kontorchef i Naturstyrelsen, er i denne artikel jyllands-posten.dk...article5219147.ece citeret for følgende:

"Vildtet er sit eget, og der eksisterer ikke en speciel erstatningsordning i Danmark for skader, der er forårsaget af vildt. Det gælder som udgangspunkt også for ulven"

Jeg antager, at han har ret.

Når nogle så foreslår, at der skal være en erstatningsordning for skader forvoldt af ulv, så kan min logik ikke helt følge med længere.

Selvfølgelig vil man sikkert i en del tilfælde kunne bevise, at en ulv har dræbt et får, og så vælge at give erstatning. Men hvilke principper afgør, at der skal gælde særlige forhold for skader forvoldt af ulve?

Jeg har såmænd ikke så meget imod, at der i de sandsynligvis få tilfælde gives erstatninger for får dræbt af ulv(e), men kan mange andre så ikke med god ret kræve erstatning?

Rådyr forvolder skader på landmandens afgrøder og hegn, mus og rotter kan gøre stor skade og sågar være skyld i vandskader og brande, flokke af gæs gør stort indhug i nyspiret korn, ræve snupper jævnligt høns, gæs og ænder, fuglelort kan skade bilens lakering, trafikuheld forårsages af vildt på vejene, skovflåter kan give langvarige sygemeldinger, myrer kan underminere en terrasse osv. osv.

Hvordan og med hvilke begrundelser laver man en fornuftig afgrænsning af, hvilke skader forvoldt af hvilket vildt der udløser hvilken erstatning?

Det vil være fint, hvis diverse holdninger for og imod ulven udtrykkes i nogle af de andre tråde som specifikt drejer sig om det emne.

Mit udgangspunkt er, om det overhovedet er muligt at lave en fornuftig og gennemskuelig erstatningsordning for skader forvoldt af vildt.

De senest indberettede arter i Naturbasen: